WEBASTO THERMO TOP

Witryna poświęcona jest ogrzewaniu postojowemu WEBASTO w samochodach użytkowych i osobowych. Stanowić ma źródło podstawowych informacji dla samouków, chcących zainstalować sobie takie rozwiązanie we własnym samochodzie.




Jaki masz piec - dogrzewacz (Thermo Top Z) czy ogrzewanie postojowe (Thermo Top C)

Zasadniczą różnicą pomiędzy dogrzewaczem a ogrzewaniem postojowym jest brak pompy obiegu wody w dogrzewaczu. Dogrzewacz pracuje przy włączonym silniku, więc nie potrzebuje dodatkowej pompy cyrkulacyjnej. Dlatego też pompa obiegowa w dogrzewaczach nie występuje (w niektórych instalacjach na piecu w miejscu pompy obiegu wody może być zainstalowany tłumik/filtr powietrza dolotowego).

Najprostszym sposobem identyfikacji typu pieca jest etykieta naklejona na korpusie pieca.


 

Piec Thermo Top C (ogrzewanie postojowe)



Piec Thermo Top Z (dogrzewacz)

Dogrzewacze nie posiadają i nie potrafią wysterować pompą obiegową cieczy chłodzącej, dlatego też moc pobierana przez TTZ jest 26W (patrz etykieta) jest mniejsza niż moc 40W pobierana przez Piec Thermo Top C, który posiada pompę obiegową. Moc którą znajdziesz na etykietach może nieznacznie odbiegać od tych podanych powyżej. Jednak genaralnie, dogrzewacze pobierają poniżej 30W a ogrzewania postojowe powyżej 40W.
Jednak identyfikacja pieca na podstawie etykiety nie jest pewna, zwłaszcza na rynku wtórnym i piecach oferowanych na popularnych serwisach aukcyjnych. Jest wielu nieuczciwych sprzedawców, składających piece z kilku, podmieniając uszkodzone sterowniki na łatwiej dostępne i mało przydatne wersje cyfrowe.

Pewniejszą metodą identyfikacji pieca są oględziny płytki sterowania pieca, po zdjęciu pokrywy pieca.

Patrząc na płytkę sterowania pieca, jeżeli nie ma pinów w gnieździe X5 to na pewno jest to dogrzewacz, do gniazda tego w piecu do ogrzewania postojowego jest podłączona pompa obiegowa płynu chłodzącego. Na płytce dogrzewacza nie będzie również tranzystorów sterujących pompą cyrkulacyjną i wentylatorami w kabinie.
Jeżeli masz do czynienia z piecem zainstalowanym w samochodzie, dogrzewacz nie będzie miał przewodów w pinach 4 i 5 gniazda X1. W zależności od wersji sterowania pin 1 lub 3 również nie będzie okablowany.



Ponadto dogrzewacze nie posiadają funkcji charakterystycznych dla pieców do ogrzewania postojowego, takich jak zmiana trybu pracy lato/zima oraz sterowanie wentylatorem w kabinie.
Jednak posiadając piec Thermo Top Z (dogrzewacz) istnieje możliwość zainstalowania go w samochodzie jako ogrzewanie postojowe. Bedzie wówczas potrzeba dołożenia do instalacji pompy obiegu wody i połączenia wszystkich elementów, łącznie z wentylatorem w kabinie odpowiednią instalacja elektryczną.
Oczywiście jest możliwość wymiany samego sterownika w piecu Thermo Top Z na sterownik z pieca Thermo Top C, ale zakup takiego sterownika nie jest łatwy a przede wszystkim kosztowny. Dlatego też większość instalatorów i użytkowników decyduje się na opcje tańszą, czyli doposażenie dogrzewacza w pompę obiegową i wysterowanie ją odpowiednia instalacją elektryczną.

Uwaga:

  • trafiają się instalacje w samochodach gdzie pomimo, że piec pracuje jako dogrzewacz, zainstalowany jest piec z obsługą ogrzewania postojowego.
  • piec posiadający piny w gnieździe X5 wcale nie musi byc piecem TTC - piny są, ale nie są aktywne
  • spotkać również można piece Thermo Top C które nie mają opcji przełączania trybu lato/zima oraz sterowanie wentylatorami
  • Piec z oznaczeniem Thermo Top Z/C lub Thermo Top C może byc dogrzewaczem jak równiez ogrzewaniem postojowym


Jaki masz piec - cyfrowy czy analogowy?

Jak wiadomo, na rynku wtórnym w ofercie znajdziecie piece ze sterowaniem cyfrowym i analogowym. Piece analogowe są bardziej użyteczne ze względu na prostotę i możliwość uruchomienia w każdym samochodzie, jak również na łodzi czy przyczepie kempingowej.
Niestety piece i sterowniki analogowe są rzadsze i dużo droższe. Wielu sprzedawców umyślnie lub nie, wprowadza kupujących w błąd, sprzedając piec sterowany cyfrowo jako analogowy.
Odróżnienie pieców z zewnątrz jest niemożliwe. Aby być pewnym należałoby piec zdiagnozować oprogramowaniem Webasto Thermo Test
http://www.techwebasto.com/heater_thermo_test.htm

Istnieje metoda inwazyjna, poprzez odkręcenie pokrywy płytki sterowania i przekonaniu się samemu z jakim piecem mamy do czynienia. Poniżej znajdziesz porównanie sterowników cyfrowych i analogowych.

 

 
Sterowniki cyfrowe

  

 
Sterowniki analogowe

 

 Jakich pieców możesz się spodziwać w samochodach.

Poniżej jest lista modeli samochodów i typ fabrycznie montowanego w nich  pieca. Oczywiście jeżeli piec był zainstalowany, ponieważ dogrzewacz czy ogrzewanie postojowe w większości przypadków był opcją dodatkową.



 Opis gniazd w piecu Webasto Thermo Top Z, C, E, P


Gniazdo X1 - sterowanie pieca

  1. Timer lub sterownik radiowy np. Webasto Telestart
  2. Diagnostyka
  3. Czujnik temperatury zewnętrznej (termo-włącznik)
  4. Wentylator w kabinie
  5. Przełącznik Lato/zima
  6. Pompa paliwa

Gniazdo X2 - zasilanie pieca
Gniazdo X3 - świeca żarowa/czujnik płomienia
Gniazdo X4 - dmuchawa powietrza
Gniazdo X5 - pompa cyrkulacyjna cieczy chłodzącej - (w piecu Thermo Top Z (dogrzewacz) gniazdo nie jest używane, brak pinów lub piny są ale są nieaktywne)



UWAGA:

  • Powyższy schemat podłączenia do gniazda X1 jest w pełni prawdziwy tylko dla pieców analogowych Thermo Top C (ogrzewanie postojowe)
  • Tylko pin 2 i 6 w każdym piecu jest aktywny.
  • W piecach TTZ, czyli dogrzewaczach - piny 1, 4, 5, w większości przypadków są nieaktywne (brak funkcji)


Przykład shematu podłacznie pieca Theromo Top C, wraz z Timerem 1530 i Telestart T100HTM
Schemat wykonany i przesłany przez jednego z czytelników tej strony. Schemat wykonany na podstawie wykonanego projektu w samochodzie Skoda Octavia

Złącza pieca Thermo Top


Wtyczka gniazda X1 - złącze sterowania agregatem, wentylatorami oraz pompą paliwa.



Procedura wpinania pinów w złączu gniazda X1

Aby wyjąć lub włożyć piny w złączu, należy je najpierw odblokować.
W tym celu należy:

  1. Odgiąć dźwignię 1 w kierunku (1) jak na rysunku o około 1mm
  2. Trzymając wcześniej odgiętą dźwignię przesunąć blokadę w kierunku (2) (2mm), aż usłyszysz klik. Uwaga: przesunąć ją o jedną podziałkę (połowa odległości pomiędzy pinami). W nowej wtyczce blokada jest już otwarta.
  3. Pin posiada zadzior (zatrzask), nacisnąć na niego (3).
  4. Trzymając wcześniej wciśnięty zatrzask na pinie, pociągnąć za kabel aby wyjąć go z obudowy razem z pinem.
  1. Aby włożyć pin, przesunąć blokadę i wsunąć pin aż usłysz kliknięcie zatrzasku.

Aby zablokować piny przesunąć blokadę z powrotem.
Próba wyjęcia lub włożenia pinów bez odsunięcia blokady uszkadza pin.


 

Wtyczka X1 6-pin agregatu - złącze sterowania piecem, wentylatorami oraz pompą paliwa.

 
Wtyczka zasilania pieca X2 


   
Wtyczka pompy paliwa oraz czujnika temperatury


Wtyczka pompy wody (pompa obiegowa)

Takie same wtyczki stosowane są do czujników klocków hamulcowych aut grupy VW (Polo, Bora, Golf, Ibiza, Fabia, Octavia). Krótki przewód z wtyczką jest zintegrowany z klockiem
np. wtyczki do Passata
W każdym serwisie chętnie oddadzą zużyte klocki.

Występują również pompy wody z najbardziej popularnym gniazdem prostokątnym. Pasuje wówczas wtyczka taka jak do pompy paliwa.



Wtyczka pompy paliwa - dla Thermo Top V - wtyczka pasuje również do elektrozaworu obiegu wody stosowanego w autach BMW

Wszystkie złącza powyżej są szczelne - należy więc pamiętać o uszczelkach, które powinny być w zestawie z obudową złącza

                                
Wtyczka centralki Telestart  T70,80, 90 91, 91R                             Gniazdo centralki Telestart z logo VW

Wtyczka powyżej dedykowana jest do centralek montowanych w samochodach grupy VWAG (VW, Audi, Skoda, Seat)



                                                       
Wtyczka centralki Webasto Telestart                                             Gniazdo centralki Webasto Telestart T90

Wtyczka powyżej dedykowana jest do oryginalnych centralek Webasto. Centralki z tym złączem montowane są również fabrycznie w samochodach.

Centralki telestart jak również ich złącza nie są uszczelnione - należy je instalować tylko wewnątrz kabiny

Czujnik temperatury zewnętrznej
(termo-włącznik)

Aby piec pracował jako dogrzewacz i uruchamiał się automatycznie po uruchomieniu silnika i poniżej określonej temperatury (zwykle jest to 5 stopni), instalacja musi być wyposażona we włącznik termiczny. Czujnik wyposażony jest w element zamykający obwód elektryczny poniżej granicznej temperatury. Jeden pin czujnika podłączany jest do pieca drugi do linii 61 instalacji samochodowej (alternator lub sygnał z ECU).
Instalacja czujnika dotyczy pieców analogowych. Piece cyfrowe sterowane są poprzez magistralę komunikacyjną pojazdu i wykorzystują do tego celu czujnik temperatury zewnętrznej samochodu.



Czujnik temperatury zewnętrznej (termo-włącznik)

Często użytkownicy zgłaszają, że piec uruchamia się w innej temperaturze niż deklarowana, patrząc na wskazywana temperatury na kokpicie samochodu. Przełącznik termiczny uruchamiający piec jest niezależny i dodatkowo posiada dość szeroką tolerancję temperatury załączania. Nominalnie skalibrowane są one na +5°C, ale w praktyce może to być zakres +(2÷10)°C.
Czujnik zwykle zainstalowany jest w przednim zderzaku, przy kratce wlotu powietrza. W niektórych autach pod podszybiem (VW Sharan, Seat Alhambra)
Wtyczka taka sama jak dla pompy paliwa.

Numery czujników OEM

VWAG (VW, Skoda , Seat, Audi) 701 959 625
Rover JWL100030A
Land Rover JWL000020

zamienników nie spotkałem

Programator czasowy - Timer

Rysunek poniżej przedstawia panel tylny zegarka 1530

pin "+" - zasilanie +12V
pin "-" - masa
pin "OUT" sterowanie analogowe piecem +12V
pin "+15" - wykorzystywany w przypadku stosowania "Y-cable" w zegarku 1530. W zegarku 1533 pin ten jest
opisany W-bus, czyli cyfrowe sterowanie piecem.

                  
Wtyczka 4-pin do Timera 1533/30                                             Wtyczka 4-pin do Timera 1533/30 w opcji bez zamka

Wtyczki są w pełni zamienne. Różnica wynika z braku zamka, który ustala właściwe włożenie wtyczki w gniazdo timera.  Wtyczka jest prostokątna, więc jest możliwe podłączenie wtyczki w dwóch pozycjach.     



Piny posiadają zatrzask (zadzior) blokujący je w obudowie wtyczki. Piny wsuwać zatrzaskiem w kierunku na zewnątrz obudowy, tak aby zatrzask znalazł się w okienkach obudowy.
Aby wyjąć przewody z pinami należy najpierw małym śrubokrętem nacisnąć na zatrzask w okienku, trzymając wciśnięty zatrzask pociągnąć za przewód.


Sterownik radiowy - Telestart


Widok na gniazdo sterownika Telestart T91 (rysunek przedstawia centralkę z logo VW)

  1. zasilanie sterownika +12V
  2. sygnał cyfrowy W-bus
  3. sygnał analogowy +12V  (nie ma w wersji T91R)
  4. "Y-cable" - patrz w dalszym opisie 
  5. przełącznik lato/zima (centralka z logo VW nie posiada takiej opcji)
  6. zasilanie sterownika - masa
UWAGA:
  • Kształt gniazda w oryginalnych centralkach Webasto jest inny niż na rysunku powyżej. Numeracja pinów jest odwrotna (PIN1 od strony gniazda anteny).
  • Sterownik T91R nie posiada sygnału analogowego
  • Spotyka się piece cyfrowe, kodowane indywidualnie pod konkretną magistralę samochodu, których centralką Telestart nie da się uruchomić.
  • Centralka Telestart z logo VW nie jest kompatybilna ze wszystkimi piecami cyfrowymi.
Przyuczanie pilotów do centralek Telestart

1. Odłączyć zasilanie centralki Telestart na minimum 10 sekund.
2. Po podłączeniu zasilania w ciągu 5 sekund nacisnąć na pilocie przycisk "OFF" na co najmniej 1 sekundę.
3. Przyuczanie 2-go lub 3-go pilota następuje analogicznie.
4. Przyuczania można dokonywać wielokrotnie. przy dodawaniu kolejnego pilota, kasuje się w pamięci centralki najstarszy wpis.


Inne sterowniki radiowe i GSM

W przypadku pieców cyfrowych jest możliwość sterowania sygnałem analogowym jeżeli masz zegar 1533. Do przycisku z płomieniem podłączasz sygnał (masa) z modułu GSM lub sterownika bramowego.
Poniżej znajdziesz informacje o przeróbce
www.disco3.co.uk/forum/topic16361.html

Niektórzy użytkownicy zamiast centralki Telestart instalują sterowniki bramowe lub moduły GSM, dotyczy to oczywiście pieców analogowych.

Istnieje również możliwość sterowania analogowego modułami do centralek alarmowych np. MGSM Ropam , GSM2 Elemes i inne. Większość tego typu centralek ma sterowane wejścia przekaźnikowe za pomocą sms lub clip (dzwonienie). Funkcje załączania wyjść trybach monostabilnym lub bistabilnym. Ponadto masz kilka kanałów wejściowych do powiadamiania o dowolnych zdarzeniach.

Istnieją również alternatywne moduły GSM, które są zaprojektowane specjalnie do ogrzewań Weabsto. Co ważne są wersje, które dają sygnał cyfrowy W-bus i mogą być uzyte do sterowania niektórych dogrzewaczy cyfrowych np. samochodzie Mazda 6 czy Land Rover Discovery 3


www.car-chief.com/en/Heater-Upgrade/GSM-Remote-Control-W-Bus.html

Oczywiście nie jest już koniczna instalacja Timera, choć jest to możliwe poprzez Y-cable

Dostępne są również konwertery sygnału analogowego na sygnał cyfrowy W-bus. umożliwia to uruchomienie pieców cyfrowych ze serowaniem W-bus/CAN-bus za pomocą dowolnego sterownika radiowego lub GSM, dającego sygnał sterujący analogowy. Czyli przydatny kiedy mamy sterownik radiowy od alarmu czy bramowy ale chcemy uruchomić piec, który wymaga sygnału W-bus.

www.car-chief.com/en/GSM-Remote-Control/Accessories/W-Bus-Converter.html

Kiedy mają się uruchamiać wentylatory w kabnie?

Piece do ogrzewania postojowego (tzw. pudełkowe - kupione od Webasto nie wyjęte z aut) sterują wentylatorami w kabinie z opóźnieniem. Dają sygnał włączenia wentylatorów dopiero jak temperatura wody osiągnie ~30°C. Jest to korzystne ze względu na oszczędność akumulatora. Natychmiastowe uruchomienie wentylatorów jest zbędne, skoro temperatura powietrza jest jeszcze niska.

Niestety niektóre piece uruchamiają wentylatory w kabinie od razu po włączeniu pieca z pilota lub timera. Typowe dogrzewacze nie sterują wentylatorem w ogóle, więc musimy je wysterować sami poprzez przekaźnik, jednak włączenie ich również następuje razem z włączeniem pieca pilotem lub timerem.
Dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie zamiast standardowego przekaźnika, przekaźnika zwłocznego , czyli takiego który po otrzymaniu sygnału sterującego z timera załącza odbiornik, w naszym przypadku wentylatory z czasowym opóźnieniem.
Przekaźniki takie można kupić w standardowych wymiarach co umożliwia pełną współzamienność ze standardowym przekaźnikiem, czyli wyjmujesz stary i wkładasz nowy ze zwłoką.

Przykładem są przekaźniki czasowe 1TP (seriaB)   wykonania w różnych zakresach czasowych ,  (typowo 5; 30; 150; 600; 1500 sek.)
Jest możliwość płynnej regulacji czasu za pomocą potencjometru

www.ase.hoste.pl/1tp.html

 

Sprawdzonym opóźnieniem jest 5 minut. W tym przypadku zakup przekaźnika 1TP600 z regulacją czasu do 600s - 10min będzie dobrym wyborem

Możesz również na przewodzie sterującym przekaźnik zastosować mały termostat bimetaliczny o odpowiedniej temperaturze załączania. Termostat taki przyklejamy na klej termoprzewodzący na zewnątrz do wymiennika ciepła (obudowy) pieca lub lepiej w kabinie do ściany lub przewodu nagrzewnicy.
Najlepiej dobrać termostat normalnie otwarty z temperaturą załączania 20-30
°C

Z powodzeniem można stosować dostępne w detalu i na popularnym serwisie aukcyjnym termostaty bimetalicznie w zabudowie z tworzywa. Są bardzo tanie, małe i doskonale się sprawdzają.

30C NO 5A/250V KSD9700

Prąd znamionowy: 5A
Napięcie znamionowe: 250V AC
Tolerancja temperatury ±2°C
Typ wyłącznika: zwierający (NO)
Wymiary: 20,6x8x4,3mm

Jest to termostat normalnie otwarty, temperatura przełącznia 30°C. Po przekroczeniu tej temperatury, termastat zamyka obwód.
Najprościej wpiąć go w obwód sygnału sterującego przekaźnik wentylatora, najlepiej na przewodzie masowym załączającym cewkę przekaźnika. Dlaczego masa? Dlatego, że bezpieczniej jest starować masą kiedy termost będzie montowany na elementach metalowych i istnieje realne ryzyko uszkodzenia izolacji i zwacia do masy.
Przyczepić go można wewnatrz kabiny do płaszcza nagrzewnicy za pomocą kleju termoprzewodzącego. Najlepiej dodatkowo otulić go folią aluminiową aby ciepło otaczało termostat. Wygodniej bedzie umiejscowienie go na rurze doprowadzająca podgrzaną wodę do nagrzewnicy w kabinie, przyłożyć stycznie termostat, obwinąć go folią aluminiową i taśmą parciną.
Oczywiście jeżeli masz daleko do nagrzewnicy, możesz zainstalować termostat bezpośrednio na płaszu wodnym pieca.

Narzuca się od razu pytanie, czy można taki termostat użyć do załączania pieca jako dogrzewacz? Tak, tylko że ja jeszcze nie znalazłem takiego termostatu, który by miał temperaturę przełączania w okolicach +5°C. Jeżeli ktoś z was znajdzie taki, proszę o informację.

"Y-cable" - Podłączenie sterownika radiowego Telestart oraz Timera 1530 jednocześnie

Aby połączyć do instalacji ogrzewania postojowego Timer i Telestart jednocześnie musimy się zaopatrzyć w tzw. "Y-cable", dostępny w serwisie Webasto.

 

"Y-cable" do podłączenia Timera i Telestart jednocześnie (patrz niżej schemat "Y-cable"). 

Jeżeli natomiast chcesz sobie go sam wykonać, poniżej jest schemat.

 
UWAGA:

  • Y-cable współpracuje tylko z oryginalnymi centralkami Webasto
  • Dla prostych centralek typu włącz i wyłącz (z logo VW) łączymy się równolegle.

Skrzynka przekaźników i bezpieczników

Zaleca się instalować skrzynkę przekaźników oraz bezpieczników w miejscu osłoniętym od wpływu warunków atmosferycznych. Najlepiej będzie jak zainstalujemy je w kabinie samochodu.
Przewody poza kabiną poprowadzić w rurach PCV,
z dala od źródeł ciepła, takich jak układ wydechowy itp.
 




Jak działa przekaźnik i jak go podłączyć

www.castrolprofessionalacademy.pl/upload/files/strefa_wiedzy/samochod/instalacja_elektryczna/2011/przekaznik-w-instalacji-elektrycznej-samochodu-diagnostyka.pdf

Przewody elektryczne

Najczęściej spotykanymi przewodami w sklepach są przewody LGY. Można je kupić w popularnych marketach budowlanych w postaci jednożyłowych linek jak również w postaci wielożyłowej. Można je stosować w instalacjach samochodowych ale nie zaleca się, głównie ze względu na grubą izolację, która powoduje że przewód jest za gruby do złącz, pinów i uszczelek nie projektowanych pod ten typ przewodu.

Należy stosować przewody tzw. samochodowe FLRY.


Grubości przewodów oznaczone są przekrojem czynnym rdzenia, przeważnie w mm2
Często grubość przewodu podana jest w skali AWG (American wire gauge)
Tutaj znajdziesz pełną tabelę pl.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge

Najpopularniejsze grubości

AWG11 - 4.17 mm2
AWG13 - 2.62 mm2
AWG15 - 1.65 mm2
AWG17 - 1.04 mm2
AWG20 - 0.518 mm2

Moduł IPCU sterowania prędkością obrotową wentylatora w kabinie

W niektórych nowszych autach nie wyposażonych fabrycznie w ogrzewanie postojowe ale wyposażonych w klimatyzację automatyczną, uruchomienie wentylacji w kabinie w trybie ogrzewania postojowego powoduję, że wentylatory kręcą się z maksymalną prędkoscią obrotową i nie ma możliwości sterowania nimi.
Firma Webasto opracowała specjalny moduł PWM, który powoduje, że wentylatory będą dmuchały z optymalną wydajnością.



Moduł musi być zaprogramowany pod konkretny model samochodu. Programowanie w serwisie lub we własnym zakresie za pomocą oprogramowania diagnostycznego Webasto Thermo Test od wersji V2.07

Użycie nieodpowiednich ustawień modułu może spowodować uszkodzenie wentylatora
W momencie zakupu modułu należy zapytać o zaprogramowanie go pod dany model samochodu.

Podłączenie IPCU w samochodzie

E - wejście sygnału PWM z modułu sterowania klimatyzacją

A - sygnał wyjściowy PWM do modułu wentylatora.

86 - sygnał +12V załączający wentylatory - sygnał z timera lub bezpośrednio z pin 4 pieca TTC.
Kiedy noga ta nie jest zasilana, nogi E - A są ze sobą zwarte.
Kiedy pojawi się na tej nodze +12V, moduł IPCU odłącza nogę E od A i podaję na nogę A odpowiedni sygnał PWM sterujący wentylator

85 - masa

15 - wejście dla sygnału załączającego sterownik klimatyzacji. Tą nogę nie zawsze się wykorzystuje. Zależy od modelu auta (sterownika klimatyzacji). Jeżeli na nodze 15 sygnał się pojawia wtedy sygnał sterujący wentylatorem idzie z E do A (tak jak oryginalnie w instalacji auta). To czy pin jest aktywny czy nie, programuje się za pomocą Thermo Test - domyślnie jest nieaktywny.

Jakich informacji IPCU potrzebuje aby wysterować odpowiednio wentylator w twoim aucie?

-  prędkość obrotowa wentylatora [%] (duty cycle) - inaczej współczynnik wypełnienia sygnału PWM
-  aktywny/nieaktywny pin 15 (low side/high side)
-  częstotliwość sygnału wyjściowego generatora PWM [Hz]
-  napięcie [V] - amplituda sygnału PWM

Problem dotyczy między innymi:

Skoda Octavia II
Skoda Fabia/Roomster 2009
VW passat B6, Golf V, VI, VII, Jetta, Tiguan
Seat Altea, Toledo
Ford Focus C max
Alfa Romeo 159
Land Rover Discovery 3
BMW E90/91
Citroen C3/4 2009
Ford Fiesta 2008
Honda Civic 2006
Mercede W204 2007 W212 2009
Opel insignia 2009

Oraz inne, o których nie wiem lub nie zdążyłem wpisać

Dotyczy aut z klimatyzacją automatyczną

W sieci pojawia się również wyglądający identycznie moduł IPMU - jest to moduł serwisowy służący do czytania sygnału, który generuje sterownik klimatyzacji aby wysterować wentylator. Te dane służą potem do odpowiedniego zaprogramowania IPCU.

Oczywiście można taki generator PWM zrobic samemu, jeżeli ma się wiedzę z zakresu elektroniki.
Zamiast generatora PWM można również użyć stabilizatora napięcia o odpowiednio niższym napięciu, tak aby obroty były na odpowiednim poziomie. 

Przykład projektu zamiennika IPCU, skofigurowany pod parametry sterowania dla Skoda Octavia II. 


Schemat zaczerpnięte z forum na Elektroda
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2167246.html


Podłączenie pompy wody

Pompę wody podłączamy w układ małego obiegu, pomiędzy silnikiem a nagrzewnicą w kabinie


Przykład podłącznia pieca thermo Top C.
Obieg A to schłodzony płyn
Obieg B to gorący płyn

Pamiętaj o kierunku pompowania wody przez pompę aby póżniej nie okazalo się, że pompa wody silnika i pieca pompują w odwrotnych kierunkach.
Pompa wody nie jest w stanie sama zaciągnąć wody z powietrzem. Układ musi byc odpowietrzony i tym samym wirnik pompy kompletnie zalany wodą aby mogła ona skutecznie przepompowywać. Jeżeli piec zainstalowałeś wysoko w stosunku do całego układu chłodzenia, należy zainstalować odpowietrznik.
 

Podłączenie pompy paliwa

Najlepiej zamontować pompę paliwa przy zbiorniku paliwa.
 
Zbiornik paliwa ma pokrywę z krućcami poboru i powrotu paliwa wraz z całym złożeniem pływaka oraz ewentualnie filtra i pompy paliwa
Pokrywa zwykle znajduje się pod tylną kanapą.

Jeżeli w zbiorniku jest pompa paliwa to w takim przypadku należy w pokrywie zbiornika zamontowac dodatkowy syfon dla pompy paliwa Webasto, aby pompka zaciągała paliwo bezpośrednio ze zbiornika. W przeciwnym wypadku nie dała by rady zaciągnąć paliwa przez pompę paliwa w zbiorniku, która nie pracuje na postoju.

Jeżeli masz auto bez pompy paliwa w zbiorniku to możesz na istniejącym przewodzie zamontować trójnik, podłaczając do niego pompę paliwa Webasto.

Jest również mozliwośc zamontowania pompy paliwa w komorze silnika, podłaczając ją za pomocą trójnika w przewody paliwowe w rejonie silnika ale przed pompą paliwa zasilania silnika. Wcześniej przeprowadź próbę, zdarza się bowiem, że instalacja paliwowa jest tak długa, że pompka Webasto ma problemy z zaciągnieciem paliwa
Odpada taki montaż w autach z pompą paliwa w zbiorniku (nie zaciągnie). W takim przypadku  w niektórych autach można podłączyć pompę do przewodów na powrocie do zbiornika, jednak jest warunek aby przewód ten kończył się gdzieś w rejnie dna zbiornika paliwa. Instalacja powrotna nie powinna zawierać również żadnego zaworu zwrotnego lub odcinającego.

Jak widać instalacja pompy paliwa w rejonie zbiornika za pomocą specjalnego syfonu jest metodą pewną i sprawdzi się w każdym aucie, jednalk wymaga długiej instalacji paliwowej i elektrycznej pompy. Instalacja pompy w komorze silnika nie zawsze jest możliwa ale upraszcza instalację, więc warto zapoznać się z układem zasilania paliwem w aucie i spróbować ją zamontować pod maską.

Przykłady instalacji syfonów

 
Pokrywa pompy z dwoma krućcami, ssący i powrotny paliwa (VWAG)

 
Ta sama pokrywa pompy z zamontowanym syfonem do pompy Webasto


Pokrywa zbiornika w Rover 75. Górny króciec ssanie paliwa zasilania silnika, dolny do pompy paliwa Webasto

 
Inne przykłady zainstalowanych syfnów w pokrywie zbiornika

 
Pokrywa pompy w BMW E60. Górny króciec do pompy paliwa Webasto


Przykład zbiornika bez pompy paliwa. W tym przypadku zamontowano trójnik i do niego pompę paliwa Webasto

Przykładowe syfony do zbiornika

 


     



Przykład montażu pompy paliwa na piecu w komorze silnika (Mazda 6)


Instalacja ogrzewania w samochodach

Mazda 6

We wszystkich modelach gdzie jest zamontowany fabrycznie dogrzewacz jest możliwość rozbudowy systemu do ogrzewania postojowego. Wszystkie piece w Mazda 6 są ze sterowaniem cyfrowym
Piece nie są wyposażone standardowo w pompę obiegu wody
Aby rozbudować dogrzewacz należy dokupić:

  • Pompę wody
  • Sterowanie radiowe lub Timer - do uruchomienia pieca wymagane są centralki ze starowaniem cyfrowym W-bus araz sygnałem analogowym w celu wysterowania wentylatorami w kabinie. Uruchomienie pieca możliwe jest tylko Timerem 1533 lub oryginalną centralką Webasto Telestart. Centrarlki OEM z logo np. VW nie wysterują piecem.
  • Instalację elektryczną

Model I 2002-2004 GG i GY
Model I face lift 2005-2007 GG1 i GY1 - inna instalacja elektryczna i podłaczenie do wentylacji w kabinie w stosunku do poprzedniej wersji
Model II 2007-2012 GH - inna instalacja elektryczna i podłączenie do wentylacji w kabinie w stosunku do poprzednich wersji. Dodatkowo w tym modelu jest wymagane przekodowanie pieca po to aby włączyć opcję uruchamiania pieca pilotem lub timerem. przekodowanie można zrobić w serwisie Webasto. przekodowania pieca nie zrobisz za pomocą Thermo Test

Jest również możliwość uruchomienia pieca za pomocą dowolnej centralki radiowej lub GSM z sygnałem analogowym. Będziesz potrzebował timera 1533, który trzeba zmodyfikować poprzez przylutowanie do styków przycisku natychmiastowego uruchomienia pieca przewodów, które pozwolą podłączyć sygnał sterujący aby zasymulować naciśnięcie przycisku. Więcej informacji znajdziesz tutaj
www.disco3.co.uk/forum/topic16361.html

Diagnostyka pieca odbywa się poprzez pin 2 złącza 6-pin pieca przy pomocy Thermo Test

BMW E60, 63, 65

Fabrycznie montowano w tych modelach piece Thermo Top cyfrowe, sterowane cyfrowo poprzez sieć CAN
Funkcja Timera jest wbudowana w system I-drive. Jest możliwość aby z poziomu systemu I-drive zaprogramować czas włączania pieca na postoju jak również możesz zmienić tryb lato/zima
W opcji można było również dokupić zdalne sterowanie przy pomocy pilotów BMW. Dostępne były 2 piloty

          

Pilot BMW I generacji                Pilot BMW II generacji T93/95

Są to specjalne piloty, które są specjalnie kodowane pod te samochody i jedyne takimi możesz uruchomić ogrzewanie w tych autach. Do oryginalnego pilota BMW nie była wymagana centralka. Pilot komunikował się bezpośrednio z odbiornikiem autoalarmu i centralnego zamka samochodu.
Były również dostępne kity do instalacji nowszej generacji oryginalnych pilotów Webasto T90, T91, T100HTM. Są to piloty o większych możliwościach funkcjonalnych, mniejszych wymiarach i o większym zasięgu.
Jednak instalacja tych pilotów wymagała dokupienia nowej centralki z pilotem oraz specjalnego zestawu instalacyjnego, który zawierał specjalną instalację elektryczną oraz jeden z powyższych pilotów BMW, który miał wlutowane i wyprowadzone trzy przewody z wtyczką.



Numer zestawu instalacyjnego BMW 64 50 0 395 920 Zestaw zawiera pilot z "ogonem", oraz dodatkową instalację elektryczną do podłączenia pilota BMW z centralką np. Webasto T91 lub Thermo Call oraz zasilania z akumulatora.

Opis pinów we wtyczce 3 pin w pilocie BMW:

pin 1 - kabel czerwony do linii 30 (+12V)
pin 2 - kabel brązowy do linii 31 (masa)
pin 3 - kabel żółty - linia sterująca +12V z pin 3 centralki T91/100

Działało to w ten sposób, że nowa centralka z pilotem Webasto np. T91, dawała sygnał analogowy do pilota BMW poprzez wlutowane przewody, dalej pilot BMW wysyłał sygnał radiowy do odbiornika w samochodzie. Ogólnie sprowadzało się to do tego, że symulowano za pomocą pilota i centralki T91 przyciśnięcie przycisku ON w pilocie BMW.
Tutaj znajdziesz przykład jak modyfikować pilot BMW aby sterować nim za pomocą sygnału analogowego

microguard.de/file_download/41/Anleitung_Webasto_Funkfernbedienung_T95.pdf
microguard.de/file_download/31/Anleitung_Webasto_Funkfernbedienung.pdf
http://microguard.de/file_download/34/Anleitung_Fernbedienung_Standheizung_BMW_5er_7er.pdf

Oczywiście pilot BMW z dodatkowymi przewodami i nową centralką Webasto montowało się już pod kokpitem i pilot BMW zamiast baterii zasilany był z akumulatora. Przy pomocy takiego zestawu możliwe było również podłączenie sterowania GSM Webasto Thermo Call jak również dowolnego innego sterowania radiowego lub GSM, który miał na wyjściu sygnał sterujący 12V

Aby zainstalować piec i mieć ogrzewanie postojowe musisz posiadać panel klimatyzacji w wersji HIGH. Po instalacji panelu, koniczne jest przekodowanie komputera samochodu aby włączyć opcję ogrzewania postojowego.
Wymagana jest również instalacja elektrozaworu na małym obiegu wody. Producent założył grzanie na postoju tylko obiegu wody w nagrzewnicy kabiny z pominięciem bloku silnika. Bez zaworu piec się nie uruchomi, ponieważ system sprawdza jego obecność. Jest możliwość rezygnacji z zaworu i grzanie również wody w bloku silnika ale zamiast zaworu konieczna jest instalacja opornika, który zasymuluje jego obecność w samochodzie. W przypadku ogrzewania silnika i kabiny musisz się liczyć z bardzo długim czasem grzania na postoju aby osiągnąć oczekiwany efekt, zwłaszcza w autach z silnikami o dużej pojemności.

Do zaworu stosować wtyczkę jak do pompy paliwa pieca TTV

Diagnostyka pieca przy pomocy Webasto Thermo Test odbywa się poprzez pin 1 gniazda 6 pin pieca

Przypisanie pilota do samochodu dla auta z przyciskiem start/stop

  • Wsiadamy do auta, zamykamy wszystkie drzwi (nie na klucz)
  • Wkładamy kluczyk do stacyjki i zaraz wyciągamy
  • Naciskamy na pilocie Webasto guzik OFF i trzymamy go
  • Jednocześnie naciskamy 3 razy guzik ON
  • Puścić przycisk OFF - centralny zamek zamknie i otworzy zamki na potwierdzenie operacji

Przypisanie pilota do samochodu dla auta ze standardowa stacyjka 

  • Wsiadamy do auta, zamykamy wszystkie drzwi pilotem i zaraz otwieramy
  • Wkładamy zaraz kluczyk do stacyjki i przekręcamy w pozycję 1 i z powrotem
  • Naciskamy na pilocie Webasto guzik OFF i trzymamy go
  • Jednocześnie naciskamy 3 razy guzik ON
  • Puścić przycisk OFF - centralny zamek zamknie i otworzy zamki na potwierdzenie operacji


VW Transporter, Multivan T5

W T5 montowano tylko piece cyfrowe
Uruchomienie pieca na postoju wymaga zastosowania oryginalnego pudełkowego zestawu sterowania Webasto Telestart lub timera 1533
numer Webasto dla Timer - 1301122C, dla Telestart - 1314635A
Zestawy telestart z logo VW wyjęte  z aut grupy VWAG nie uruchomią pieca.
Dostałem informację, że działa połączenie dowolnej centralki Webasto z logo VW (włączając T91R) z oryginalnym pilotem Webasto bez logo OEM. Osobiście tego nie sprawdzałem, więc proszę o kolejne potwierdzenia czy takie połącznie zadziała.

T5 z klimatyzacja automatyczną wymaga instalacji IPCU do sterowania wentylatorami

W autach wyposażonych już w ogrzewanie postojowe sterowanie specjalnym Timerem w podsufitce



Fabryczny Timer w podsufitce w VW T5

W tak wyposażonym aucie wystarczy dołożyć centralkę Telestart lub GSM Thermo Call i wszystko działa

Jest również możliwość w takim przypadku uruchomienie pieca sygnałem analogowym z dowolnego sterownika radiowego lub GSM poprzez modyfikację w płycie elektroniki timera, poprzez podanie masy na odpowiednią ścieżkę płyty timera. Więcej szczegółów znajdziesz w tym opracowaniu
microguard.de/file_download/28/Handy_Fernbedienung_Anleitung_T5_Multivan.pdf


Rover 75

Wszystkie piece montowane w R75 były analogowe i posiadały standardowo zamontowaną pompę wody w autach gdzie piec pracował jako dogrzewacz

Były montowane dwa rodzaje pieców, różnice się sterowaniem

98570B - piec uruchamiany poprzez podanie masy na pin 3 gniazda 6 pin pieca. Piec steruje wentylatorami zaraz po włączeniu pieca. Brak opcji zmiany trybu lato/zima

66232C - piec uruchamiany poprzez podanie +12V na pin 1 gniazda 6 pin pieca. Piec steruje wentylatorami w momencie kiedy woda osiągnie temperaturę 30°C. Brak opcji zmiany trybu lato/zima

Wysterowanie nadmuchem w kabinie możliwa tylko w autach wyposażonych w klimatyzację automatyczną
Sygnał sterujący nadmuchem w kabinie bierzemy z pin4 gniazda X1 pieca
Auta nie mające fabrycznie zamontowanego pieca posiadają instalacje elektryczną gotową do jego podłączenia


Diagnostyka pieca po podłączeniu do pin2 gniazda X1


Land Rover Freelander I 

Tak samo jak w Rover 75 z piecem 66232C 
Auta nie mające fabrycznie zamontowanego pieca posiadają instalacje elektryczną gotową do jego podłączenia

Do rozbudowy dogrzewacza do ogrzewania postojowego potrzebujesz:

  • Dodatkową instalację elektryczną
  • Timer, centralkę radiową np. telestart lub GSM, koniecznie z analogowym sygnałem sterującym
  • Podłączamy się do pieca, akumulatora i wentylatora w kabinie

 

Citroen C8 ,Peugeot 807
 
Występuje tam piec Webasto TTC w wersji analogowej oznaczenie takie jak w tabeli na stronie.
Opis kostki: 
  
1. Załączanie analogowe ogrzewania postojowego +12V (zegar, lub Telestart w wersji z analogowym sygnałem np. T91)
2. Diagnostyka podłączona do BSI samochodu diagnoza przez OBD oprogramowaniem  Lexia, Proxi
3. N/D
4. Wentylator w kabinie
5. Sterowanie analogowe dogrzewania (załączanie masą)
6. Pompa paliwa  
 
Piec załącza sygnał wentylatora po osiągnięciu 30 stopni.  
Sterownik wentylatora (niezależnie czy jest klimatronik czy manual) sterowany jest napięciowo w zakresie 0-5 V. Wystarczy zrobić prosty stabilizator napięcia na około 1,2 – 1,5 V aby uzyskać obroty wentylatora potrzebne do ogrzania wnętrza. 
Samochody, które jeszcze mają analogoczne piece to Fiat Ulysse oraz Lancia Phedra.

INNE SAMOCHODY WKRÓTCE


Diagnostyka pieca za pomoca komputera

Istnieje specjalne oprogramowanie do diagnozowania pieców Webasto o nazwie Thermo Test (WTT).
Obecnie najnowsza wersja tego opragramowania jest w wersji 2.14. Jest to wersja wielojęzykowa, w tym język Polski. Obecnie tylko ta wersja pracuje poprawnie z Windows 64 bit, w tym Win7 i 8.
Diagnostyka pieca jest mocno utrudniona bez komputera i często kosztowna w przypadku źle zdiagnozowanej części, która miała być uszkodzona a potem okazuje się, że piec nadal nie działa a część była wymieniona niepotrzebnie. Wcześniej diagnostyka i naprawy pieca bez użycia komputera miały uzasadnienie kiedy były dostepne tylko oryginalne interfajsy diagnostyczne Webasto, a cena ich przekaraczała i przekracza obecnie 300 euro.

Obecnie na rynku dostępne są tańsze interfesy diagnostyczne, które niczym nie ustępują interfejsowi Wabasto a ich cena w przybliżeniu równa jest kosztowi jednego podłączenia pieca do komputera w serwisie Webasto.

Szukaj na allegro
http://allegro.pl/listing.php/search?sg=0&string=interfejs+webasto

 

Występują wersje interfejsu ze złączem RS232 oraz USB. O ile wersja USB jest kompatybilna ze wszystkimi wersjami Windows i wszystkimi najnowszymi komputerami o tyle interfejs ze złaczem RS232 nie podłaczysz do 99% aktualnie użytkowanych komputerów, z racji braku złacza RS232. Możesz podłączyć interfejs ze złączem RS232 za pomocą przejściówki ale nie zawsze one poprawnie wspołpracują, a jeżeli współpracują to te markowe i najdroższe. Dlatego też nie warto kupowac interfejsu RS232, do którego musisz szukać dodatkowych adaptorów. 


 
Intwerfej USB do diagnostyki pieców Webasto

Jak podłaczyc interfejs?

Oprócz portu USB lub RS232 do podłaczenie sie do komputera, interfejs posiada dwa przewody zasilajace do podłączenie do akumulatora lub innego źródła pradu stałego 12V
Trzeci przewód służy do diagnostyki pieca.
 W piecach analogowych diagnostyka odbywa się poprzez PIN2 gniazda X1 pieca. Podłaczamy się bezpośrednio do PIN2 w złaczu lub przewodu, który idzie do PIN2 wtyczki X1.

Jeżeli nie masz w aucie wyprowadzonego kabla, do którego można łatwo się podłaczyć, musisz podłaczyć sie poprzez usunięcie izolacji lub podpięcie sie na tzw. igłę. Wbijamy igłę w przewód i do igły podłączamy krokodylek z interfejsu diagnostycznego.

Dobrą metodą jest podłaczenie się bezpośrednio do PIN2 po wyjeciu wtyczki z gniazda X1. Jednak aby taki piec był funkcjonalny w trakcie diagnostyki, musisz podłączyć również pompę paliwa, która podłaczona jest do PIN6 gniazda X1, czyli połaczyć przewodem PIN6 gniazda i wtyczki. 

Powyższa metoda działa w 100% w przypadku pieców analogowych. W nielicznych piecach cyfrowych jest to równiez możliwe gdy nie wymagają one komunikacji z innymi elementami samochodu.
W wielu piecach cyfrowych sterownik pieca potrzebuje komunikacji z niektórymi elementami samochodu, dlatego też bedzie potrzeba podłaczenia również reszty pinów. W skrajnym przypadku oprócz diagnozy musisz połaczyć piny 2, 3, 4 i 6.

Nie wszystkie piece montowane fabrycznie w samochodach diagnozuje sie poprzez PIN2, często przez PIN1

 Przykłady samochodów gdzie podłączasz się przez PIN1:

VW T5, Touareg, Phaeton
Mercedes W203, C215, W211, W220, G463, C209
Audi A8D3
BMW E60, E63, E65
Mazda 6 - wszystkie wersje

Uwagi:

  • Nie zaleca się testowania tzw. dogrzewaczy bez uruchomionego silnika. Dogrzewacz nie ma pompy wody. Więc bez uruchomionego silnika nie ma obiegu wody i w konsekwencji po jakimś czasie piec się przegrzeje i wyłączy.
  • W wielu piecach zainstalowanych przez producenta samochodu, kasowanie błędów może odbyć się tylko poprzez interfejs i program diagnostyczny danej marki samochodu.
  • Zawsze zamykaj program przed odłączeniem interfejsu od pieca lub komputera
  • W wielu piecach, jeżeli podłączony jest interfejs diagnostyczny i program WTT, nie jest możliwe i nie są zalecane próby uruchomienie pieca z Timera lub Telestart
  • Warto przeczytać najpierw instrukcję Webasto Thermo Test zanim zaczniesz diagnostykę
Webasto thermo test - ustawiena i uruchomienie

Nie będę się rozpisywał na temat instalacji interfejsu, te informację znajdziesz w instrukcji dostarczonej z interfejsem.
Warto jesdnak zanaczyć że sam sterownik interfejsu a tak naprawdę jego wirtualny port COM należy odpowiednio ustawić. Można próbować uruchomić interfejs na domyslnych ustawieniach portu COM, jednakże w niektórych komputerach należy zmienić ustawienia portu. Domyślnie sytem zainstaloju nowe orządzenie pod pierwszym dostepnym porcie. jeżeli twój interfejs został zainstalowany na porcie innym niż z zakresu 1-4, musisz go zmienić.

Zalecane są następujące ustawienia portu
 
Ustawimy port na COM 1 - 4
  • Odbiór Bajty: 1024
  • Transmisja Bajty: 1024
  • Czas opóźnienia: 1
Po poprawnym zainstalowaniu interfejsu, możemy uruchomić oprogramowanie diagnostyczne WTT
Aby program mógł współpracować z urzadzeniem musimy ustawić w programie numer portu na jakim program ma się komunikować z urzadzeniem
W tym celu wybieramy z menu "Dodatki>Port COM..", pojawi nam się okno wyboru portu COM. Wybieramy port na jakim wczesniej zainstalowaliśmy interfejs.

 

Następnie wybieramy "Diagnostyka>Wybór urządzenia". Pokaże nam się okno z listą urządzeń do których chcemy się podłaczyć.



Jeżeli wiesz jaki masz piec, możesz wybrać go z listy.
Generalnie lista pieców i marek aut dotyczy zazwyczaj pieców analogowych, zainstalowanych w samochodach starszych (przed 2005).
Późniejsze modele aut coraz częściej były wyposażone w piece cyfrowe. Wówczas wybieramy komunikację W-bus.
Jeżeli po wciśnieciu klawisza OK pojawi się błąd z komunikacją, możemy wybrać opcję "Automatyczne wyszukiwanie urządzeń", program wówczas sam uruchmi procedurę rozpoznania modelu pieca.

Program powinien sam automatycznie rozpocząć procedurę diagnostyczną



Film z tego co się dzieje na ekranie
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=kgacQ5UsSvg


Odblokowanie pieca - reset pamięci w przypadku braku interfejsu diagnostycznego

W przypadku głębokiego rozładowania akumulatora (<10,5V) lub w razie wystąpienia błędu wewnętrznego pieca, piec może przejść w tryb awaryjny i nie reagować na próbę jego uruchomienia

W takiej sytuacji pomaga najczęściej prosta procedura resetowania pamięci pieca

1. Odłączyć zasilanie poprzez wyjęcie bezpiecznika pieca
2.
Po min 3 sekundach włożyć z powrotem bezpiecznik
3.
Natychmiast po włożeniu bezpiecznika nacisnąć przycisk „ON” na pilocie lub Timerze
4.
Po około 3 sekundach wyjąć bezpiecznik ponownie
5.
Po około trzech sekundach włożyć bezpiecznik ponownie do gniazda


Co z piecem po sezonie zimowym?

Doświadczenie pokazuje, że najczęściej o uszkodzeniu pieca dowiadujemy się podczas pierwszego uruchomienia pieca w nowym sezonie grzewczym. Okazuje się, że ponad półroczna przerwa w pracy pieca ma negatywny wpływ na trwałość jego elementów. Dlatego też, w celu utrzymania pieca w dobrej kondycji w okresie letnim, zaleca się aby raz w miesiącu uruchomić go na kilkanaście minut. Dzięki temu elementy ruchome w pompach i wiatraku nie ulegną „zastaniu” a komora spalania zostanie „przepalona” a ewentualna wilgoć wyparta z pieca.

Typowe awarie pieca

Uszkodzony sztyft żarowy - piec zaczyna pracować lecz po trzech próbach zapalenia mieszanki wyłącza się - świeca do wymiany na nową - sprawna świeca powinna mieć rezystancję 0,3 - 0,6 Ohm.

        
1. Widok na palnik zamontowany jeszcze na wymienniku ciepła. Widok po odkręceniu wentylatora.
2 i 3, Widok na sztyft żarowy wsunięty w komorę zapłonową palnika. Na środku palnika widać metalowy przewód paliwowy. 
www.canalworld.net/forums/index.php
Uwaga:
sztyft żarowy pełni również funkcję czujnika płomienia

Zapchana komora spalania oraz zapłonowa sadzą
- piec zacznie pracować ale po chwili się wyłączy ze względu na zbyt ubogą mieszankę (często objawia się mocne białe dymienie) - zalecane rozebranie komory spalania i wyczyszczenie jej.
www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php

     
Zdjęcia powyżej przedstawiają piec w dobrym stanie

1. Komora spalania (płaszcz wodny wymiennika) w którą włożony jest palnik
2. Palnik z widoczną na dnie komorą zapłonową wyłożoną włókniną oraz sztyft żarowy
3. Dno palnika (komora zapłonu) z widocznym sztyftem żarowym (świeca żarowa). Jest zamontowany stycznie do włókniny, za którą umieszczona jest dysza, dawkująca paliwo. Paliwo jest podawane bezpośrednio na włókninę.

   
Zdjęcia komory wymagającej czyszczenia. Duża ilość sadzy w komorze jak również na włókninie w rejonie sztyftu żarowego.
Widać że piec już wcześniej był rozbierany - brak oryginalnej uszczelki pomiędzy palnikiem a komorą spalania.
www.canalworld.net/forums/index.php

Zablokowany wiatrak dmuchawy w piecu lub wiatrak bardzo ciężko chodzi - wiatrak zatarty lub zaśniedziały za tyle, że obraca się z oporem - w efekcie brak zasilania komory powietrzem lub spadek napięcia spowodowany oporem na silniku wiatraka prowadzi często do wyłączenia pieca. Łożyska można wymienić ale wymiana ich jest bardzo trudna ze względu na delikatną plastikową konstrukcję samego wiatraka. Może być również sytuacja, że wiatrak obraca się lekko ale mimo to nie kręci po podaniu zasilania - powodem mogą być wytarte szczotki silnika

Brak dopływu paliwa do pieca - piec zasilany jest impulsową pompką paliwa, która wydaje charakterystyczny dźwięk klikania. Jest to odgłos elektromagnesu w pompce, który impulsowo podaje paliwo do pieca. Gdy piec nie wykryje płomienia po 3 próbach zapłonu mieszanki, wyłącza się. Najpierw trzeba sprawdzić czy zaraz po włączeniu pieca z pin 6 wtyczki pieca podawane jest zasilanie na pompkę paliwa. Jeżeli nie to często oznacza uszkodzenie płytki pieca. Jeżeli pompka jest zasilana przez piec to powinniśmy usłyszeć wyraźne klikanie pompki, wtedy warto zdjąć przewód paliwa z pieca i zobaczyć czy paliwo podaje do komory. Jak nie podaje to może być mocno zapowietrzony przewód paliwa. Odpowietrzenie bywa trudne, zwłaszcza w przypadku znacznej odległości pompki od pieca. Najlepiej do gniazda pompki podawać impulsowo (z przerwami 1sek.) zasilanie prosto z akumulatora aby dać czas na przepchnięcie paliwa do pieca. Jeżeli pompka nie podaje paliwa mimo, że słychać jak pracuje, sprwadzić drożność przewodu paliwowego pomiędzy pompką a zbiornikiem. Zdarza się, że gromadzi się tam brud i w skrajnym przypadku zapycha skutecznie pompkę w środku.

Uszkodzona pompa obiegu wody - efektem jest brak cyrkulacji wody na postoju co prowadzi do przegrzania wody w piecu i wyłączenie jego.
Fotorelacja z rozbiórki pompy wody
www.the75andztclub.co.uk/forum/showthread.php

Uszkodzony lub oderwany od płytki termistor - Na płytce w jej dolnej części w świetle okienka jest biała kostka która po montażu jest dociskana klamrą do płaszcza wodnego pieca. Termistor ten dokonuje pomiaru temperatury płaszcza wody. Jest to termistor NTC 10k OHM – ma on dodatni współczynnik rezystancji, przy wzroście temperatury rośnie jego rezystancja . Częstym przypadkiem jest również pęknięcie jednej z nóg termistora. Można szukać zamiennika lecz należy zwrócić uwagę że powinien to być termistor o podobnym kształcie, umożliwiający pomiar temperatury poprzez kontakt z powierzchnią płaską.
forum.roverki.eu/printview.php

Uszkodzone rezystory na płytce sterującej - Na płytce znajdują sie 2 duże kondensatory. Aby uchronić ich nogi przed ułamaniem w wyniku drgań, są one przymocowane do płytki za pomocą białej pianki. Niestety z jakiś powodów rezystory pod tą pianką lubią ulec uszkodzeniu.
www.the75andztclub.co.uk/forum/showthread.php

Zalana płytka sterująca - często zdarza się, że płytka sterująca w piecu była zalana co prowadzi do korozji ścieżek. Dotyczy to zawłaszcza pieców montowanych w miejscach gdzie może być potencjalnie woda np. montowane w zderzakach lub nadkolach. W optymistycznym wariancie pomaga wymycie całej płytki IPA (Alkohol Izopropylowy)

 
Wcześniej zawilgocona lub zalana wodą płytka.

Spadek napięcia zasilania pieca poniżej 10,5V - piec nie uruchomi się lub nagle przestanie działać - wyładowany akumulator lub chwilowy spadek napięcia przy rozruchu pieca spowodowany uszkodzeniem wentylatora, pompy paliwa


 

Przykładowe wykonane przeze mnie instalacje elektryczne

 

Rover 75 - rozbudowa dogrzewacza Webasto Thermo Top Z/C do ogrzewania postojowego, sterowanego timerem lub sterownikiem radiowym




Mitsubishi Pajero 3.2 DID - Pełna instalacja elektryczna dla pieca Webasto Thermo Top Z, sterowanego timerem lub sterownikiem radiowym.




KIA Sorento
-  Pełna instalacja elektryczna ogrzewania postojowego dla pieca Thermo Top Z




Mazda 6 (2002-2004 GG GY) - Rozbudowa dogrzewacza Webasto Thermo Top Z, ze sterownikiem cyfrowym do ogrzewania postojowego.



Mazda 6 (face lifting >2004, GG1) - Rozbudowa dogrzewacza Webasto Thermo Top Z ze sterownikiem cyfrowym do ogrzewania postojowego.


Land Rover Discovery 2 - Rozbudowa dogrzewacza Webasto Thermo Top Z ze sterownikiem analogowym do ogrzewania postojowego.


 

Uniwersalna instalacaja do Thermo Top C


Oraz do wielu innych:

Opel Astra
Opel Vectra
Opel Omega
Opel Zafira
VW Golf
VW Polo, Lupo
VW Transporter
VW Passat
VW Touareg
Audi A4
Audi A6
Chrysler Voyagaer
Skoda Octavia I i II
Land Rover Freelander I
VW sharan
Seat Alhambra
Mazda 6 GH
BMW E60
......
Będę wdzięczny za wszelkie przydatne informacje i uwagi, które mogą się przyczynić do poszeżenia treści tej strony.
Mile widziane będą zdjęcia pieców wraz z etykietami, sterowników, wraz z informacją w jakim samochodzie zainstalowane itp. Postaram się na bierząco uaktualniać wiedzę na tej stronie.


Jeżeli wpis Ci się spodobał możesz postawić mi kawę Postaw mi kawę na buycoffee.to

W przypadku chęci instalacji ogrzewania postojowego w pojazdach ciężarowych zalecam wizytę w renomowanym serwisie webasto